Kasulik

Mida saab iga kalamees ise ära teha, et rull kestaks kauem. I osa. | Hooldame pooli ja sidurit 

Margo Pajuste, 21. aprill 2021 06:00
STOPPERKLAMBRI EEMALDAMINE. Kasuta pintsette või peene otsaga näpitsaid.Foto: Erakogu
Oleme sattunud elama imelisel ajal. Alles mõnikümmend aastat tagasi olid meie isad ja vanaisad üliõnnelikud, kui neil õnnestus endale hankida klaaskiust spinninguritv ja Nevskaja inertsketas.

Täna kirtsutame nina, kui ritv ei ole süsinikust, rulli korpus magneesiumist ning spinningukomplekti kogukaal ületab 300 grammi.

Tihti saab probleemi rullidega ära hoida, kui neid töö käigus kas või ise minimaalselt hooldada.

Poelettidel on valik uskumatult kirju, udupeente ja sulgkergete ritvade-rullide valik on meeletu ning me saame seda kõike endale lubada! See kõik on väga vahva, kuid sealjuures ei tohiks ära unustada, et üks tänapäevane rull sisaldab hulganisti peeneid tehnoloogilisi lahendusi ja täpselt töötavaid mehhanisme. Need vajavad täpselt samasugust korralist hoolt ja armastust nagu autodki, mis meid näiteks kalale sõidutavad.

Paraku kipub olema nii, et rull saab nii kaua kuuma, kuni mõni sõlm hakkab streikima ning alles siis minnakse abi otsima. Tihti on probleeme võimalik ära hoida, kui teostada ise teatava intervalliga profülaktilist hooldust ja vajadusel ka väiksemaid remonttöid. See tagab rulli tõrgeteta töö kriitilistel hetkedel – kõik me ju oleme kas ise kogenud või kuulnud lugusid, kuidas streikiva siduri tõttu pääses ilus kala minema.

Olles ise usin meriforellipüüdja ja viibides merel umbes 50 päeva aastas, julgen enda ja sõprade rullide baasil soovitada järgmisi hooldusintervalle.

- Iga püügipäeva lõpus keera sidur lõdvaks ja pese rull väljastpoolt niiske lapiga puhtaks.

-Iga 10. püügipäeva järel tee siduri, loogarulliku, rootori õlgade, käepidemenupu ja tihendite hooldus.

-Iga 40. püügipäeva järel: täishooldus. Vii rull spetsialisti kätte, kes puhastab, määrib ja reguleerib kogu rulli mehhanismi.

IGAPÄEVANE HOOLDUS. Kuigi näiteks Shimano hooldusjuhend lubab rulli panna voolava vee alla, siis tegelikult ei pruugi see olla hea mõte, kuna surve all võib vesi tungida sinna, kuhu sattuda ei tohiks. Kasutades rulli vähesoolases Läänemeres, piisab täiesti rulli välimiste pindade puhastamisest niiske lapiga. Pärast püügipäeva keera ka sidur lõdvaks ehk lahtisesse asendisse. Vildist sidurikettad on pinge all olles kokkusurutud asendis ning muutuvad seepärast ruttu libedaks ja kaotavad kiiremini oma pidamise.

IGA 10. PÄEVA JÄREL TEOSTATAV HOOLDUS. NB! Hoiatan, et järgnevate sõlmede lahti võtmine ja kokku panemine nõuab teataval tasemel tehnilist taipu, hoolsust ja natukene kannatust. Kui sul ei ole aega, siis ära võta rulli hooldust ette. Kui tunned end ebakindlana, on targem pöörduda spetsialisti poole. Siiski peaks nende töödega hakkama saama igaüks, kel olemas mingigi tehniline huvi ja oma kätega tegemise kogemus.

Enne asja kallale asumist tasub üles otsida oma rulli „plahvatuspilt“ ehk skeem. Tavaliselt on see rulli ostes karbis kaasas. Shimano rullide skeemid on leitavad ka internetist, aadressil www.fish.shimano.com, Daiwa skeemid leiab näiteks Jaapani kalastuskaupu müüvalt lehelt www.plat.co.jp. See on vajalik, et kõik detailid saaksid tagasi õigele kohale ja õiges järjekorras.

Siduri ja pooli hooldus

Eemalda rullilt pool ja siduri reguleernupp.

Võta küljest metallist stopperklamber.

STOPPERKLAMBRI EEMALDAMINE. Kasuta pintsette või peene otsaga näpitsaid.Foto: Erakogu

Eemalda ükshaaval kõik siduripaketi detailid ja aseta need lauale samas järjekorras, nagu need asetsesid poolis.

LAHTIVÕETUD SIDURIPAKETT. Pane asjad korralikult lauale.Foto: Erakogu

Kuna selle rulli pool on varustatud ka kuullaagriga, siis eemaldame selle ja kontrollime korrasolekut.

KUULLAAGRI EEMALDAMINE. Jälle on vaja esmalt ära võtta stopperseib.Foto: Erakogu

Nüüd puhastame ja kontrollime laagrit. Laagri saab puhtaks vatitiku või köögipaberiga. Puhastusvahendeid kinniste laagrite puhastamisel ei kasutata, kuna need võivad pääseda laagri sisse ning tehases paigaldatud määrdeaine lahustub ja kaob. Laagri kontrollimiseks võib kasutada näiteks koonuselist pintslivart või mõnd muud käepärast vahendit. Mina kontrollisin laagrit pintseti otsas, veeretades seda näpu peal. Laager peab töötama absoluutselt hääletult ja vibratsioonivabalt – nagu tõmbaksid leiva peale pehmet võid. Kui kuullaager tekitab töötamisel pisimatki müra või vibratsiooni, on see enamasti kulunud või kahjustunud ning tuleb asendada uuega.

KONTROLLIME KUULLAAGRIT KÄEPÄRASTE VAHENDITEGA. Kui käik ei ole sujuv, läheb see vahetusse.Foto: Erakogu

Kui poolilt on eemaldatud kõik komponendid, siis puhastame kõik detailid ükshaaval.

POOLI JA SIDURIDETAILIDE PUHASTAMINE. Kasuta vatitikku. Foto: Erakogu

 Kui kõik detailid on kontrollitud ja puhastatud, on aeg need uuesti määrida ning paigaldada tagasi õiges järjekorras õigesse kohta.

MÄÄRIME. Tilk õli laagrile.Foto: Erakogu

Laagrile lisame profülaktika mõttes tilga viskoosset õli ja siduri viltkettad määrime selleks sobiliku määrdega.

TAHAB KA MÄÄRET. Siduri viltketas.Foto: Erakogu

Mina kasutasin õlina Reel-X rulliõli ja Shimano DG-01 universaalset määret.

MÄÄRIME. Kasuta tootja ettenähtud määrdeid.Foto: Erakogu

Pärast määrimist paigaldame kõik komponendid tagasi ükshaaval ja samas järjekorras, nagu välja võtsime.

MÄÄRITUD. Ketas läheb sidurisse tagasi.Foto: Erakogu

Puhastan siduri reguleernupu kummimanseti ja lisan sinna õhukese kihi määret.

REGULEERNUPU MANSETT. Ka siia lisame veidi määret.Foto: Erakogu

Pooli sees on ka sidurikärri metallkeel. Lisame sellele tilga õli.

SIDURIKÄRRI METALLKEELE MÄÄRIMINE. Siia ka veidi õli. Foto: Erakogu

Ja ‒ voilà – meie rulli pool ja sidur on hooldatud.

 Järgmistes osades:

- Loogarulliku hooldus

- Rootori ja looga vahelise sõlme hooldus

- Käepideme hooldus

- Multirulli hooldus

Piltidel on „modelliks“ Shimano Stella 4000 XG FJ.

Mida läheb hoolduseks vaja

1. Väike kruvikeerajate komplekt. Vajalikud on nii rist- kui ka lapikpea, osa mudelite puhul ka kuuskant- ja TORX otsikuga kruvikeerajaid.

2. Väiksemad pintsetid, millega on mugav käsitseda ka väga väikeseid detaile.

3. Köögipaber.

4. Vati -ja hambatikud.

5. Vana hambahari.

6. Mõni lahustuv vedelik määrdunud detailide pesemiseks. Mina kasutan harilikku piduripuhastajat ehk black cleaner’it. Sobib ka harilik tehniline bensiin.

7. Määre siduriketaste määrimiseks. On olemas spetsmäärded, kuid võib kasutada ka universaalsete omadustega määrdeid, näiteks Shimano DG-1.

8. Keskmise viskoossusega tehniline määrdeõli. Hästi sobib rulliga kaasas olev hooldusõli.

Foto 1 –

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee