Kasulik
26. juuli 2021, 07:00

Inertsivabade rullide hooldusest: mida saab iga kalamees ise ära teha, et rull kestaks kauem | IV osa. Hooldame loogaõlgade ja rootori vahelist sõlme

Loogaõlgade ja rootori vahelise sõlme hooldus on ülimalt oluline, kuna määrdest kuivade kontaktpindade kulumine võib kaasa tuua vägagi kuluka remondi või uue rootori ostu.

 

See artikkel saab olema viimane sarjast, mis õpetab ja julgustab kalamehi hooldama ise oma rulli lihtsamaid sõlmi.

Kalastusrullide hooldus sisaldab hulgaliselt sõlmesid ja veel rohkem keerulisi nüansse, ent edasi läheb asi tavakasutajale juba veidi liiga keeruliseks.

Rulli korpuse avamine, vee- ja tolmutõkete, hammasrataste, laagrite ja muude selliste detailide eemaldamine ning uuesti õigesti kokkupanemine ja reguleerimine nõuab teatavat kogemust ja teadmisi, mida ei ole ajakirjas mõnel leheküljel võimalik edasi anda. Suuremate hooldus- ja remonttööde korral soovitan pöörduda spetsialisti poole.

Selles loos võtame ette loogaõlgade ja rootori vahelise sõlme hoolduse, mille käigus eemaldame rootori küljest looga, puhastame, määrime kontaktpinnad, vajadusel reguleerime ja paneme kõik uuesti kokku tagasi. Autori arvates on selle sõlme korrasolek ülimalt oluline, kuna määrdest kuivade kontaktpindade kulumine võib kaasa tuua vägagi kuluka remondi uue rootori paigaldamise näol. Vanemate mudelite puhul võib rootori varuosana hankimine osutuda keeruliseks. Daiwa valikus on rulle, millele rootorit varuosana ei toodetagi ja nii võib muidu täiesti korralik rull muutuda lihtsalt vanarauaks.

Hoiatus! Järgneva hoolduse käigus puutume kokku detailidega, mis on väga väikesed ja võivad kergesti ära kaduda. Töö ei ole olemuselt keeruline, kuid nõuab täpsust ja hoolt.

Seekordseks modelliks on meil 2017. aasta Shimano Ultegra C3000 mudel. Rulli ei ole intensiivselt kasutatud, kõige rohkem ehk 25 püügitundi. Täpselt paras aeg kergemaks profülaktiliseks hoolduseks.

Valmistame ette töökoha ja vajalikud töövahendid. Mina kasutan töölaual linast rätikut, mis ei aja karvu ja pehmendab pinda, et lauale kukkuvad detailid põrgates põrandale ei kukuks. 

TÖÖVAHENDID. Torx otsikuga kruvikeerajad suuruses T6, T8 ja T10, pintsetid, mõni küllaltki suvaline rullimääre ja salvrätikud.

Foto: Erik Normak

VAHE LOOGAÕLA JA ROOTORI VAHEL. Tugev loks on käega katsudes tunda. Vajab reguleerimist!

Foto: Erik Normak

Kontrollime õlgade seisukorda, liigutades õlgu rootori suhtes ristisuunas, saamaks aimu sõlme kulumisastmest ja reguleerimise vajalikkusest. Kerge „tehniline loks“ peab olema, kuid selline millimeetrine vahe nagu pildil on juba liig mis liig, sest tugev loks on käega tunda. Kuna rull ei ole palju püüdnud ja hilisem lahtivõtmine näitab, et kontaktpinnad pole korralikult määritud, siis võib järeldada, et soodsama hinnaklassi rullidel on tolerantsid suured ja küllaltki massiivsed „tehnilised loksud“ juba tehases sisse programmeeritud. Nendest saame teatud piirini jagu, kasutades reguleerseibe.

EEMALDAME LOOGARULLIKU. Esmalt keerame lahti loogarulliku kruvi. Juhin tähelepanu, et see kruvi on tehases fikseeritud keermeliimiga. Kruvikeeraja peab olema õiges mõõdus ja haare kindel! Vastasel juhul võime kruvi rikkuda.

Foto: Erik Normak

 Eemaldame ettevaatlikult loogarulliku sisu. Kui võimalik, võta see välja ühes tükis. Kui see laguneb käes laiali, siis jälgi, mis järjekorras peavad detailid olema, et hiljem saaks kõik jälle õigesti kokku. Siin on abiks rulli skeem ja fotoaparaat, millega saab vajadusel kõik enne lahti võtmist üles pildistada. Ühtlasi võime siin näha, et looga traat on mingil põhjusel pinges, mis avaldab samuti survet loogaõlgade ja rootori vahelisele sõlmele ning põhjustab ebaühtlast kulumist.

LOOGARULLIK EI JOONDU ÕLAPOOLSE KINNITUSEGA. See on probleem ja vajab reguleerimist.

Foto: Erik Normak

EEMALDAME KRUVID. Keerame kruvid mõlemalt poolt loogaõlgadest lahti.

 

JÄLGI SEIBIDE PAIKNEMIST! Pane tähele, et kruvide all on seibid, mis ei tohi ära kaduda. Seibe võib olla rohkem kui üks. Kui nii, siis jäta meelde, kummal pool need olid.

 

EEMALDAME ROOTORIPOOLSE KATTE. Ole katte eemaldamisel rahulik ja ettevaatlik, et kattealused detailid jääksid oma kohale. Soovitan teha foto, et kõik saaks samamoodi tagasi pandud.

JÄÄDVUSTAME OLEMASOLEVA OLUKORRA. Kõik on ju tegelikult lihtne, eks?

NB! VÄIKESED DETAILID! Eemaldame ettevaatlikult kõik detailid. Ettevaatust väga pisikese valge plastist clicker’iga, mille all on omakorda väike vedru.

ASETAME DETAILID LAUALE. Siin on nüüd kõik, mis tulid välja looga ja rootori vahelisest sõlmest.

MÄÄRIME HOOLEGA KÕIK OSAD. Puhastame kõik detailid vanast määrdest. Siin võib kasutada mõnd lahustit, brake cleaner’it või WD-40. Kui neid ei ole käepärast, piisab suurema mustuse eemaldamiseks ka salvrätikutest.

PANE OHTRALT MÄÄRET. Määrime kõik pinnad ja detailid rohke määrdega. Seda ei ole vaja kokku hoida – pane ikka nii, et küll saab. See hoiab ära korrosiooni tekke ja siis jätkub määret kauemaks ka kontaktpindadele.

PANEME KOKKU. Paneme kõik detailid tagasi samamoodi, nagu need olid lahti võttes. Lisame ohtralt määret. Kui detailid paigas ja määre peal, paigaldame tagasi rootoripoolse katte. Siinjuures tuleb isekeermestavate kruvide puhul jälgida, et kruvi keeratakse tagasi vanasse keerdesse. Kui keerame jõuga sisse uue keerde, siis rikume kruvipesa.

PAIGALDAME TAGASI LOOGAÕLA. See võib olla küllaltki ebamugav toiming, sest vedru hoiab pinget peal ja õigesse pesasse sättimine võib võtta natukene aega. Tuleb säilitada rahu. Vedruhoova otsa peab asetama pesasse, seejärel istub kinnitus ilusti kokku.

 Nagu algusest mäletame, oli looga õlgadel sees arvestatavad loksud. Kasutades õige mõõduga reguleerseibe, on võimalik loksud likvideerida. Kahjuks on siin probleemiks see, et tootja pakub sobivaid seibe varuosana ainult ühes mõõdus – 5,2 x 7 x 0,1 mm. See seab reguleerimise ulatusele teatavad piirangud, kuna 0,1 mm reguleerimissamm ei pruugi olla piisav, et tagada loksuvaba tulemus. Õige seibi leidmine käib katse-eksituse meetodil. Tuleb lihtsalt proovida erinevaid seibe ja leida sobivaim.

LISAME REGULEERSEIBI KRUVI ALLA. Lokse ei maksa kunagi lõpuni välja reguleerida, kuna siis tekib hõõrdumine seal, kus seda ei tohi olla. Minimaalne „tehniline loks“ peab liikuvate osade vahele alati jääma.

 

LOOK SIRGEKS. Enne loogarulli tagasipaigutamist veendume, et rulliku võll asub vastusega kohakuti. Meil oli see algselt kõver ja hoidis kinnitust pinges. Käte vahel sirgestamine on küllaltki lihtne.