Foto: KALEV LILLEORG (Õhtuleht)
Eesti uudised
29. september 2016, 17:00

Kas teie tunnete õiglase kaubanduse märgiseid? (3)

„Hoolimine ei ole keeruline ja iga inimene saab paari väikese liigutusega muuta maailma õiglasemaks,” rääkis Linnalehele Kristina Mänd MTÜ-st Mondo.

„Maailma muutmiseks pole vaja minna kaugele ega teha suuri annetusi. Piisab, kui teha igapäevasel ostlemisel teadlikke valikuid. Näiteks uurida, kas kohvipakil, šokolaaditahvlil jms on peal õiglase kaubanduse märgis.ˮ lisas Mänd, kes on võtnud oma õlgadele vastutustundliku tarbimise propageerimise Eestis.

„Maailmas on olemas tootmis- ja tarnesüsteeme, mis aitavad vähendada vaesust ja ebavõrdsust ning säästa loodust. Selliselt toodetud kaupu tarbides saamegi anda oma panuse. Märgisega tooted pole enamasti kallimad. Vahe on vaid selles, kuhu meie makstav raha läheb,” lisas Mänd.

Eestimaise eelistamine on parim, kuid paljusid igapäevaseid tooteid ei saa teha Eesti toorainest. Kohv, tee, kakao, värske ja kuivatatud puuvili, riis ja kinoa, pähklid, suhkur, vürtsid, puuvill, õlid ja seemned tulevad peamiselt arenguriikidest.

„Ostes turult kartuleid või salatit, räägime talunikuga saagist ja tema plaanidest. Mõnikord lähen tallu kohale ja näen, kuidas toimib tema talupidamine. Ostes kaugel toodetud toitu, on sidet keeruline leida ja siin tulevadki appi õiglase kaubanduse märgised, mille abil saame Ecuadoris, Indias või Ghanas toodetud kauba kohta infot.ˮ

Iga ost loeb

„Vahel mõtlevad inimesed, et mis minu väikestest ostudest ikka kasu on. Arvestades, kui palju puuvilju, kohvi või suhkrut üks pere kümne aasta jooksul tarbib, on see tegelikult väga suur panus. Eestis ostetakse aastas üle kaheksa kilo banaane inimese kohta. Kogu riigi peale on see üle kümne miljoni kilo! Kui osagi tuleks õiglase kaubanduse arvelt, võiks meie panus olla märkimisväärne. Kutsudes kolleege ja sõpru eelistama õiglaseid kaupu, siis mõju ainult suureneb. Fairtrade’i toodete käive maailmas oli 2015. aastal tänu teadlikele tarbijatele 5,9 miljardit eurot,” toob Kristina Mänd näiteid.

MTÜ Mondo annab juba mitmendat aastat välja õiglase kaubanduse sõbra märgist. „Kasutage oma asutuse üritustel õiglase kaubanduse märgisega kohvi, teed, suhkrut, kakaod, šokolaadi või muid maiustusi. Need tooted on saadaval, olemata kallimad. Küsige ja vajaduse korral nõudke, et toitlustaja pakuks neid. Meie oleme seda teinud ja seni pole keegi keeldunud. Näidake, et te seda teete – pange oma kohvi, tee ja suhkru kõrvale õiglase kaubanduse märgised ja rõhutage seda oma külalistele ja osalistele. Nii saavad nemadki vajalikku inspiratsiooni,” jagab Mänd näpunäiteid.

---------------------------

Targad märgised

Fairtrade

Fairtrade

Tuntuim õiglase kaubanduse märgis, mida võib leida suhkru, kakao, kohvi, tee, veini, banaanide, aga ka puuvilla ja kosmeetikatoodete pakenditelt. Logo ütleb, et toote eest on arengumaa talunik või tootja saanud hinna, mis võimaldab arendada, istanduste ja tootmisühistute töölised töötavad inimlikes tingimustes ja on saanud õiglast palka, tootmisprotsessis pole kasutatud lapstööjõudu ning tootmisega seotud inimesed on saanud lisatasu, mida kasutatakse kogukonna hüvanguks.

Eestis leiab märgist šokolaaditootja Chocolala toodetel, Loodusväe mahenäksidel ja Friends’ Textile’i meestesokkidel. 2016. aasta algul tehtud küsitluse järgi tunneb märgist aga vaid iga viies eestlane. Uuri lähemalt www.fairtrade.net

UTZ Certified

UTZ Certified

Märgis keskendub põllumeeste harimise kaudu tootlikkuse suurendamisele ja toodangu kvaliteedi parandamisele. Tulemuseks on talunike suurem sissetulek ja kogukondade jätkusuutlikkus. Tooted on kakao, kohv, tee ja pähklid. Eestis kasutab märgist oma toodetel šokolaadivabrik Kalev. Vaata lähemalt www.utz.org

Rainforest Alliance

Rainforest Alliance

Märk on eelkõige seotud vihmametsapiirkondades kasvatatava kohvi ja tee, suhkru, palmiõli ja puuviljade, aga ka metsandustoodete ja säästliku turismiga. Keskmes on säilitada looduslik liigirikkus ja tagada kestlik majandamine, mis samal ajal võimaldaks tootmises osalevatel kohalikel inimestel korraldada oma elu inimväärselt. Vaata lähemalt www.rainforest-alliance.org

Õiglase kaubanduse sõber

Õiglase kaubanduse sõber

Märki annab välja MTÜ Mondo ettevõtetele ja asutustele, kes kasutavad ise või müüvad õiglase kaunabduse märgistusega tooteid. Selle on saanud juba 32 Eesti kauplust, kohvikut ja töökollektiivi, nende hulgas Tallinna kaubamaja, Stockmann, Solaris, Marks&Spencer, Biomarket, Mahemarket, kohvik Rosin Pärnus, Tallinna lennujaama kohvikud Kohver ja Welcome Cafe jpt. Uuri lisa www.fairtrade.ee