ASTEROID: Meie päikesesüsteemis ootab avastamist veel sadu tuhandeid asteroide. Üks 750 000 avastatust möödub neljapäeva varahommikul Maast vaid napilt 50 000 kilomeetri kauguselt. Pilt on illustratiivne. Foto: AFP/Scanpix
Maailm
9. oktoober 2017, 18:45

KÜLALINE KOSMOSEST: neljapäeval kihutab Maast lähedalt mööda majasuurune asteroid (38)

Maast möödub 12. oktoobri hommikul umbes 50 000 kilomeetri kauguselt majasuurune asteroid 2012 TC4. USA kosmoseagentuur NASA soovib selle taevakiviga katsetada asteroidide tuvastus- ja jälgimisvõrku.

Asteroidi 2012 TC4 avastasid Hawaiil töötavad astronoomid 4. oktoobril 2012. aastal viis aastat tagasi. Tegemist on  väikese taevakehaga. Asteroidi läbimõõt on USA kosmoseagentuur NASA teadlaste hinnangul 12–27 meetrit.

Neljapäeva hommikul ootavad astronoomid kiirusega 50 000 kilomeetrit tunnis liikuva asteroidi 2012 TC4 möödumist meie koduplaneet Maast umbes 50 000 kilomeetri kauguselt. Kosmilises mõõtkavas on see väga väike vahemaa, kui arvestada, et Kuu keskmine kaugus Maast on 384 000 kilomeetrit. Maa läbimõõt on 12 000 kilomeetrit ja geostatsionaarsel orbiidil olevad satelliidid asuvad Maast 36 000 kilomeetri kaugusel. Kui asteroid 2012 TC4 peaks tulema prognoositud 50 000 kilomeetrist 14 000 kilomeetri võrra Maale lähemale, siis ohustaks ta juba ka satelliite.

Teadlased välistavad asteroidi 2012 TC4 kokkupõrke Maaga. Ka siis, kui asteroid peaks mingil põhjusel võtma kursi Maale, siis Maale ta ikkagi ei jõuaks, vaid põleks atmosfääri sattudes ära. Küll aga tekiks lööklaine, mis lõhuks majadel aknaid. Olukord meenutaks 15. veebruaril 2013 Venemaal Tšeljabinski oblastis toimunut. Tookord üllatas Tšeljabinski elanikke meteoriidisadu, millega kaasnenud lööklaine lõhkus ligi 7000 hoone aknaid. Peamiselt klaasikildudest sai vigastada 1500 inimest. Teadlaste arvates sisenes siis Maa atmosfääri 20meetrise läbimõõduga meteoriit või asteroid, mis suuruselt on võrreldav neljapäeval Maast mööduva kosmosekülalisega.

Tšeljabinski sarnane juhtum toimub iga 40–50 aasta järel, ütles Rüdiger Jehn, kes juhib Darmstadtis Euroopa kosmoseagentuuri (ESA) missioonijuhtimise keskuses (ESOC) osakonda, mis tegeleb Maa lähedaste objektide uurimisega. 30. juuni 1908 toimunud Tunguusi katastroofiga sarnanevad juhtumid toimuvad iga 300 aasta tagant, lisas ta. Dinosauruste väljasuremisele viinud 10kilomeetrise läbimõõduga asteroidi kokkupõrkest Maaga on möödas juba 65 miljonit aastat.

„Teisisõnu, mida suurem on asteroid, seda väiksem on tõenäosus, et see Maaga kokku põrkab,“ rõhutas nädalaajakirja Der Spiegel vahendusel Rüdiger Jehn.

Sajad tuhanded asteroidid ootavad avastamist

Astronoomide arvestuste kohaselt ei liigu teadaolevast 750 000 asteroidist praegu mitte ükski kokkupõrkekursil Maaga. Paraku võib kokkupõrge tulla väga ootamatult, sest meie päikesesüsteemis liiguvad veel sajad tuhanded asteroidid, mis alles ootavad avastamist.

Ohu minimeerimiseks tuleb potentsiaalsed ohtlikud asteroidid võimalikult vara avastada, mis eeldab toimivat eelhoiatussüsteemi. Vaid siis jääb piisavalt aega ohu kõrvaldamiseks või vähemalt inimeste hoiatamiseks.

USA kosmoseagentuur NASA soovibki asteroidi 2012 TC4 lähenemisel ja möödalennul katsetada ülemaailmselt asteroidide tuvastus- ja jälgimisvõrku. Vähemalt tosin observatooriumi, ülikooli ja laborit katsetavad, kuidas neil läheneva asteroidi jälgimine ja võimalike ohtude hindamine sujub. Tegemist on pelgalt vaatlusega. Mingit ennetavat raketti või lõhkekeha selle asteroidi suunas veel ei lasta.

Rüdiger Jehni sõnul kulutab ESA lähema nelja aasta jooksul asteroididega seotud uuringuteks 26 miljonit eurot.