55aastane jäämurdja Tarmo Hundipea sadamas.Foto: Priit Põiklik/Veeteede amet
Ilm
26. veebruar 2018, 13:42

JÄÄKAARDID: rasked jääolud nõuavad 55aastase veterani Tarmo sekkumist (34)

Eesti veeteede ameti teatel nõuavad praegused jääolud Soome lahe idaosas 55aastase veteranjäämurdja Tarmo sekkumist. Kolmapäeval lahkubki auväärses eas laev Tallinna Hundipea sadamast Sillamäele.

Soome lahel on jääolud sellised, et kogu laht Tallinn-Helsingi liinist ida suunas on praktiliselt jääga kaetud. Muuga ja Tallinna lahe osa on momendil veel kaetud noore uue jääga, mille paksus on kuni 5 cm, aga Soome lahe keskjoonest põhja ehk Soome ranniku poole on jää tunduvalt paksem ja seal on ka liikuvad jääväljad. Ilmaprognoosi kohaselt on oodata kirde suunast puhuvat tuult tugevusega kuni 17 m/s ja see toob ennustuse kohaselt jäämassid meie ranniku suunas ja Muuga ning Tallinna lahte.

Tallinna-Helsingi liinist ida poole on jää paksuseks 10-20 cm ja see on juba ka osaliselt rüsistunud. Jäämurdja peab Sillamäe sadama akvatooriumist kuni laevade liikumisliinini laevu konvoeerima ja neile jäässe kanalit murdma u 54 miili, mis tähendab, et laevade konvoeerimine sadama akvatooriumist kuni eelnimetatud liinini võtab aega kuni 6 tundi. Soome lahel Sillamäe ja Kunda piirkonnas töötab alates 22. veebruarist jäämurdja Botnica, mis on kuni tänaseni jäämurdeteenust osutatud 6 laevale, momendil on Botnica Sillamäe piirkonnas, kaks kaubalaeva on seal sadamast väljumise ootel ja õhtul on oodata üht laeva kogunemispunktis merel, et siirduda Sillamäele.

Jääkaart Foto: Veeteede amet

Kuna kogu eelkirjeldatu tähendab, et jäämurdja Botnica peab jääma 1. märtsil kütusevaru tankimiseks ja korraliseks meeskonnavahetuseks mõneks ajaks Sillamäe sadamasse, valmistutakse välja saatma varujäämurdjat Tarmo. Praegu plaanib veeteede amet Tarmo Hundipea sadamast Sillamäe suunas jäämurdele lähetada 28. veebruari pärastlõunal.

Botnica kütusekulu on jäämurdeteenuse osutamisel nelja päeva jooksul kokku olnud 87 000 liitrit, jääolukorra raskenedes ööpäevane kütusekulu kindlasti suureneb.

Jäämurdetööd jätkuvad ka Pärnu lahel. Jääpiir seal on 30 miili Pärnu sadama muulidest edela suunas, jää paksus lahes on 15–25 cm ja merepoolses osas 2,5 – 3,5 miili ulatuses tugevalt rüsistunud. Kõik laevad nii ballastis kui lastis vajavad rüsistunud piirkonnas jäämurdja abi. Kuna jää on kaetud umbes 10 cm paksuse lumekihiga, siis jää juurdekasv on pidev, kuid aeglane. Kirdetuulega on arvatavasti kandnud jäävälju ka Irbe väina ja täna hommikul võis täheldada, et osadel laevadel oli ka seal rajoonis liikumine vaevaline.

Pärnu lahel töötab alates 31. jaanuarist vedurlaev Protector, kes on tänase hommikuni teenindanud laevu 84 korda, EVA-316 on jäämurde algusest kuni 31. jaanuarini jäämurdeteenust osutatud 31 korda. Kokku on jäämurdeteenust osutatud 115 korda.

Kütust on kulunud jäämurdele Pärnu lahel kokku 128 000 liitrit, EVA-316 tehnilise rikke kõrvaldamine võtab veel mõned päevad, varuosad on juba saabunud, praegu käib nende paigaldamine. Loodetavasti saab laev töökorda selle nädala esimesel poolel.

ERRi uudisportaal märgib, et Eestis on valmisolekus neli jäämurdjat, millest EVA ja Tarmo kuuluvad veeteede ametile, kuid kumbki pole enam esimeses nooruses. EVA moderniseerimine maksaks pool miljonit eurot, et laev veel 10-15 aastat jääd lõhuks.

Veel jaanuaris oli veeteede amet seisukohal, et Tarmo on oma jää murdnud ja läheb arvatavasti müüki.

"Mitu potentsiaalset huvilist on avaldanud valmidust see laev ära osta just sel eesmärgil, et see ehitada ümber kruiisilaevaks. Meil kindlasti on vaja teha otsus 2018. aasta jooksul," selgitas ameti peadirektor Rene Arikas jaanuari alguses.

Vaata riigi ilmateenistuse jääkaarti SIIT.