TÖÖKINDEL. Shimano rullide super-stopi rull-laager töötab hästi ka määärimata, kuid võib hakata häält tegema. Foto: Aivar Kullamaa.
Blogid
14. september 2014, 21:00

Mati Banhard: kuidas valida ja hooldada haspelrulli?

Haspelrull ei ole eesti keeles just parim nimi, kuid ega ka teistes keeltes ole eriti suupärast väljendit leitud. Igal juhul on tegemist kõige populaarsema rulliga, mida kasutatakse erinevate kalapüügiviiside puhul. Põhigrupid oleks õnge-, spinningu- ja tonka- ehk fiideripüük. Vastavalt püügiviisile peaks rulli hankimisel pöörama tähelepanu mõningatele rulli omadustele.

Rull vastavalt püügiviisile

Õngepüügil peaks rull olema suhteliselt väike, hästi kerge ja suure ülekandega. Pooli mahutavus ei pea olema suur, kuna üldjuhul kasutatakse peene läbimõõduga tamiile ja visked ei ole väga pikad.

Spinningu- ehk landipüügi tarbeks on saadaolevate haspelrullide valik kõige laiem. Vastavalt landi raskusele ja tamiili või nööri tugevusele tuleks valida ka rulli suurus.

Tonka ja fiider on mõlemad keelelaenud, mis eesti keeles peaks tähendama põhjaõnge. Selles grupis on suurem osa rulle ilma eestikeelse nimeta: baitrunner (kahe siduriga rullitüüp), surfcastingu (Eestis mitte kuigi populaarne, eriti suure pooliga ja eriti pikkadeks viseteks) rull ja spetsiaalsed fiiderirullid. Tegemist on suure mahutavusega, eriti võimsate rullidega.

Tavaliselt läheb kalamees kauplusse ostma rulli spinningupüügiks. Valik on Eestis lai, seepärast peaks enne endale põhitõed selgeks mõtlema: mis kala ja mis kohas plaanitakse püüda, kui tihti plaanitakse kalal käia ja lõpuks, kui palju raatsitakse selleks raha kulutada.

Väga tähtis rulli valikul on rulli suurus. Erinevatel tootjatel on erinevad tähistused, kuid parim infoallikas on rulli karp. Karbil on näidatud konkreetse rulli tamiili mahutavus. Viimasel ajal on mõned firmad lisanud ka nööri mahutavuse. Kui karbil on näiteks antud 0,20 ; 0,25 ja 0,30 läbimõõduga tamiili mahutavus, ei tohi sellel rullil kasutada jämedamat ja veel suurema tõmbetugevusega nööri.

Parim valik eelnimetatud andmete puhul oleks tamiil läbimõõduga 0,25–0,28. Rull lihtsalt ei ole arvestatud tugevamale koormusele ja võib püügi käigus väiksemagi eksimuse korral puruneda ning rulli tööiga väheneb tunduvalt.

Üks levinumaid rulli katkimineku põhjusi kõlab: lant jäi põhja kinni, keerasin siduri nuppu kõvemaks ja tõmbasin jõuga kuni kas keerati sidur puruks või purunes looga kinnitus. Isegi rulli võlle on kõveraks tõmmatud… Paraku ei ole võimalik sõita sõiduautoga seal, kust traktor ennast läbi pressib.

Rullide kasutusaeg

Sõltuvalt sellest, kui tihti plaanitakse kalal käia, sõltub rulli kasutusaeg. Mõistlik oleks arvestada 3–5 aastaga. Selle aja jooksul ilmuvad uued mudelid ja tihti tüdineb omanik sama rulliga püüdmisest. Statistika näitab, et viie aasta jooksul toimub rulliga ka mingi õnnetus, aga see pole reegel. Tean rulle, mida on kasutatud 15–20 aastat ja on heas korras.

Rulli kasutusajale viitab rulli hind. Välimuse järgi on tihti arusaamatu, miks sarnastel rullidel on kümnekordne hinnavahe ja samas tundub, et odav rull käib kergemini ringi. Hinnaerinevust põhjustab see, et kallis rull töötab ka kolme või viie aasta pärast sama hästi, kui temaga on hästi ümber käidud. Kui soovite osta kallist rulli, peaks enne uurima, millise firma rullidele on võimalik lasta teha hooldusi ja kas on võimalik neid Eestis kohapeal remontida. 

Need olid mõned asjad, millele peaks tähelepanu pöörama uue rulli valimisel. Head nõu oskavad anda ka suuremate kalastustarvete kaupluste müüjad, kuid seal võib olulist rolli mängida oma kogemuste puudumine või kaubanduslik faktor.

Rulli puhastamisest

Pärast igat kalalkäiku peaks rulli vajaduse korral pesema ja kuivatama. Pesta tuleks jaheda voolava vee all, mitte mingil juhul ei tohi rulli üleni vette panna. Kui sellest piisab, võib rulli puhastada ka lapiga.

Kõige tähtsam on eemaldada pori ja liiv, sest nende sattumine rulli detailide vahele rikub rulli väga kiiresti. Kalale minnes ja kalalt tulles peaks rulli transportima eraldi pakendis või kotis, et vältida määrdumisi ja mehhaanilisi vigastusi. Kui rullil ilmneb mingi probleem garantiiaja jooksul, ei tohi mingil juhul rulli lahti võtta ega üritada igale poole määret lisada, vaid tuleb pöörduda rulli müünud kaupluse, või võimaluse korral aja kokkuhoiu huvides otse maaletooja poole.

Niisiis, puhtus on rullide puhul kõige tähtsam ning paar liivatera võivad tekitada rohkem probleeme kui hilinenud määrimine. Kõige kergemini võib mustus sattuda looga kinnituskohtade või tamiilisuunaja vahele. Tamiilisuunaja rullik vajab tegelikult sagedast puhastamist ja määrimist. Kallimatel rullidel on seal kinnised kuullaagrid, mis ei vaja määrimist. Kui rulli look ei tööta normaalselt, on tavaliselt see deformeerunud ja sel juhul peaks remonti pöörduma.

Tänapäeva uutest materjalidest ridvad ja rõngad ning punutud nöörid võivad kalapüügil tekitada heli, mis tundub tulevat rullist. Kui rulli detailid liiguvad vabalt, pole põhjust muretsemiseks. Tavaliselt, kui nöör natuke kulub, hääl kaob. 

Õlid ja määrded

Olete ostnud uue rulli, kuid unustasite müüjalt küsida, kas ja millal peaks seda õlitama. Minu isiklikud kokkupuuted viimasel ajal on olnud peamiselt Shimano rullidega, aga põhimõtteliselt ei tohiks hoolduse osas erinevusi olla. Kuigi, jah, alles hiljuti sattusin kokku rulliga, mille karbil oli kirjas, et mängus on kuullaagrid, aga rulli sisu uurides osutusid need tavalisteks puksideks...

Üldjuhul uus rull ei vaja kohest määrimist, kuna tehases rullide kokkupanemisel lisatakse määre, mis peaks tagama rulli normaalse töö esimese hooaja jooksul. Rullide määrimisel kasutatakse vedelaid määrdeid, ehk õli ja tahkeid määrdeid ehk rasva. Tegemist on spetsiifiliste määretega, nii et õmblusmasina õli ja kuulus „tavott“ sinna ei sobi.

Kauplustes on müügil spetsiaalsed spinningurullide õlid ja määrded. Hea on, kui saab osta rulliga sama firma tooteid, kuid üldjuhul sobivad ka teiste firmade omad. Palju tähtsam on, et ei aetaks sassi, kuhu käib vedel ja kuhu tahke määre. Üldjuhul on rulliga kaasas nn „plahvatuspilt“, kus on kujutatud montaaži järjekorras kõik rulli detailid koos detailinumbritega. See hoidke kindlasti alles, sest selle järgi on lihtsam tellida rulli purunenud või kadunud detaile ning rulli laiali harutada ja kokku panna. Näiteks Shimano rullidel on asümmeetrilised hammasrattad, ja sel pildil on näha, mille järgi neid vastasfaasis kokku panna. Osadel rullidel on kaasas ka kasutusjuhend koos määrimisõpetusega. Üldiselt valitseb tendents, et odavamatele rullidele lisatakse piisavalt määret tehases, et ei peaks kaks-kolm aastat määrima, ja kallimad rullid käivad paari aasta tagant hoolduses.

Kui määrid rulli ise

Kui te otsustasite oma paariaastast rulli ise määrida ja teil on sobilikud määrded olemas, siis enne alustamist otsige üles, või leidke netist vastava rulli demontaažiskeem. Detailid on soovitav laduda järjekorras madala servaga karpi, et midagi kaotsi ei läheks ja saaks rulli samas järjekorras uuesti kokku panna. Demontaažil on tavaliselt näha, millistes kohtades on määre ja millistes õli. Määrdunud detaile on soovitav puhtaks pühkida, kui võimalik, mitte lahustitega pesta, sest pärast lahustiga pesemist ei taha uus määre hästi püsima jääda. Uut määret pole palju vaja panna, piisab, kui tööpinnad on kaetud. Shimano rullide super-stopi rull-laagrit ei soovitaks lahti võtta, kuna selle taas kokkupanemine on paras peavalu. Seda saab puhastada õli ja rasva eemaldavate aerosoolidega või leotada ja pesta Fairyga, mille järel tuleb laager suruõhuga läbi puhuda ja kuivatada.

See rull-laager töötab hästi ka määrimata, kuigi hakkab vahel häält tegema. Montaažil jälgige, et selle laagri keskel olev puks oleks õigetpidi, muidu süsteem ei tööta. 

Rullid peaksid saama korralikult puhastatud ja määritud hooaja lõppedes, mitte mingil juhul ei tohi need jääda korrastamata olekus talveks kuskile vedelema. Vastasel juhul võib juhtuda, et peate kevadel uue rulli ostma.

***

5 kiiret meelespead

• Pärast viset on soovitav look tagasi lükata käega, mitte vändaga kerima hakates.

• Rulli suurus, seega ka tugevus valige vastavalt sellele, kui tugeva tõmbejõuga tamiili või nööriga kavatsete püüdma hakata.

• Rulli tugevusest hoolimata ei tohiks landi kinnijäämise korral tõmmata otsepingega rullilt. Ärge kunagi üritage sidurit täiesti kinni keerata.

• Haspelrull ei sobi jerkimiseks suuremate lantidega. 

• Tähelepanu! Mõned sääsetõrjevahendid võivad kahjustada rulli käepideme – eesti keeles kõlaks paremini sõna „vänt“ – nuppu.