Foto: Aivar Kullamaa
Blogid
19. detsember 2016, 22:00

Liikumisvahendid jääl: mootorsaan vs ATV II

ATV ikka saani ei asenda, ütleb Jaanus Jakobson Võrtsjärve-äärsest Jõesuu Turismitalust.

Vahel panen ATV-le ketid ka peale – jääl ja siis, kui vaja lund lükata. Paksus lumes on ATV-ga juba kehv, siis on saan parem, ka Võrtsjärve rüsist, mis pole küll nii suur kui Peipsil, on ikka saaniga parem üle minna.

ATV-le roomikuid ma ei paneks, sest see on päris kallis, kolm tuhat eurot ja üle selle. Roomikuga ta liigub küll, aga mootorsaani ikkagi ei asenda. Kui lumi on maas, siis esiteks ATV ei liigu nii kiiresti kui muidu, teiseks on nendega kütusekulu meeletu. Kolmandaks teeb ta ATV väga raskeks. Saaniga seevastu võid sõita üle väga õhukesest jääst või ka lahtisest jääpraost. ATVga sa seda ei tee ja kui roomik ka veel all, siis nõrgal jääl seisma jäädes võid läbi kukkuda.

ATV-sid on mul olnud igasuguseid, praegu on juba teine Honda. Kodus töö tegemiseks on Honda kõige lollikindlam: automaatkastiga, käib suhteliselt vaikselt, läheb koha pealt nii ära, et ei võta ratast ringi käima. Muru jääb terveks. Võimsus on 680 cm³.

Saan on Ski-Doo laia lindiga töösaan, vesijahutusega. Kui lund ei ole, siis on õhkjahutusega saan parem. Kui jahutusradiaatori peale midagi ei viska, siis võib see pikema otsa puhul palavaks minna. Roomikute liugurid kuluvad ka kiiremini. Naelad saani lindis on head, siis liigub sul saan edasi ja kui vaja, saad mootori ka jahutatud. Saan on neli aastat vana, maksis uuest peast üle 6000 euro.

Praeguste ATV ja saaniga ei ole küll kunagi mingit jama olnud, nende klass pakub korralikku töökindlust.

MIDA SOOVITADA HARRASTAJALE? Uus Honda ATV maksab üle 6000 euro ja Ski-Doo vesijahutusega mudel üle 10 000. Ski-Dool ja Lynxil on väga head töösaanid 550-kuubikulise õhkjahutusega mootoriga, nende hinnaklass jääb minu teada alla 10 000 euro, ehk isegi 7000–8000. 550 cm³ õhkjahutusega mootor on Bombardieril väga õnnestunud. Paaril tuttaval on sellised töösaani mudelid, nad on väga rahul. Nende eelis ongi, et kui lund on vähe, siis ei juhtu mitte midagi.

Kütusekulu on saanidel üsna suur. Uued mudelid on sissepritsemootoriga, need on ökonoomsemad, aga nad on ju kõik enamasti kahetaktilised. Honda ATV-d on neljataktilised, on ka neljataktilisi mootorsaane, aga meie oludes on talve nii vähe, et kas on mõtet osta oluliselt kallim, neljataktiline? See teeb pealegi saani raskemaks. Mu meelest on mõistlik endale muretseda kahetaktiline, on paar tuhat eurot odavam ja kergem ka. Kui paks lumi maha tuleb, siis mida kergem saan, seda parem on sõita.

Harrastajale on raske niimoodi midagi soovitada. Kõik oleneb, kui palju tal raha on. On ju ka Hiina ATVsid, mis maksavad kaks-kolm tuhat eurot. Aga kui mingit Hiina tööriista endale osta, siis pead vaatama, et see edasimüüja oleks usaldusväärne. Kui teda paari aasta pärast enam ei ole, on varuosadega kehvasti.